بررسی بافت زدایی ها و بازبافت سازی ها در سبک دوره بازگشت ادبی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فاطمه کشاورزقاسمی
- استاد راهنما اشرف شیبانی اقدم محمدعلی گذشتی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
معنای متن در پیوندی پیوستاری با بافت شکل می گیرد؛ با دو نوع بافت متنی و موقعیتی(خرد و کلان) عناصر و سازه های تشکیل دهنده ی یک متن را می توان بافت متنی دانست و شرایط زمانی و مکانی، اجتماعی- فرهنگی را در تولید متن، بافت موقعیتی نامید. اگر در متنی خواه ادبی یا غیرادبی، تغییراتی رخ دهد و ازعناصرسازنده ی آن حذف یا اضافه شود، "بافت گردانی" صورت گرفته است؛ که بردونوع است: بافت زدایی، بازبافت سازی. متن از بافت اولیه خود که بیرون آید، "بافت زدایی" انجام شده و اگر در بافت جدیدی قرارگیرد، "بازبافت سازی" شکل گرفته است.موضوع این پژوهش، بررسی بافت گردانی ها در دوره ی سبک بازگشت ادبی مبتنی بر دیدگاه مایکل هلیدی و روبرت فرث است.هدف از این پژوهش، بررسی نقش زبان و نشانه های زبانی و تصویری و ... در بافتهای مختلف است؛ اینکه بافت و زبان همسو با یکدیگرند یا نه؛ و آیا بافت در دوره ی بازگشت ادبی که اغلب تقلید از دوره های پیشین ادبی است، توانسته است با آن بافتها همسو باشد؟ و اگر بافت جدیدی را ارائه کرده است چگونه صورت گرفته است و نقش آن چیست؟روش پژوهش:برمبنای هدف: توصیفی_ تحلیلی است. درواقع،این پژوهش به بررسی بافت 200 بیت از غزلیات نشاط اصفهانی که با محوریت 12 واژه کلیدی از قبیل: ساقی، شاهد، رند، شراب، می، باده، میکده، میخانه، خرابات، دیرمغان و پیرمغان و مغبچه است و معناهای جدید و مضمون پردازی ها در آن ها اساس قرار گرفته است، می پردازد و با بافت آن ابیات از منظر موسیقی،معنا، بررسی نشانه های زبانی و حتی بیانی و صنایع ادبی با کل ابیات در غزلیات حافظ شیرازی مقایسه میگردد. و نتیجه اینکه تنوع معانی و موسیقی در بافت حافظ از بسامد بالایی برخوردار است و بافت نشاط بر محور همنشینی که صنایع ادبی چون تضاد، جناس، تناسب و مراعات النظیر است، ساخته شده است و کلام حافظ استعاره بنیاد و مبتنی بر محور جانشینی است.
منابع مشابه
اشتراک سازی آثار ادبی و هنری، چالش ها و فرصت ها
چکیده اکنون به اشتراک گذارشتن آثار ادبی و هنری در میان گروه های مختلف اجتماعی رایج شده است و هر روز، بر متقاضیان دریافت چنین آثاری افزوده می شود. با وجود این، دریافت و بارگذاری آثار از زمرۀ حقوق انحصاری مالکان آثار ادبی و هنری تلقی می شود و کسب موافقت آنان ضروری است. اما در فضای اشتراک سازی، اعمال مذکور اغلب بدون کسب اجازه انجام می گیرد. این امر چالش های حقوقی گسترده ای را در خصوص تجاوز ب...
متن کاملشیبانی و بازگشت ادبی
در دوره قاجار، شعر بازگشت به اوج خود رسید. در این عصر، شاهان قاجار، شعر مدحی را در خدمت دستگاه تبلیغاتی خود در آوردند و شاعران نیز به پیروی از استادان سبک خراسانی، به قصاید مدحی توجه بیشتری کردند. در این میان، ابونصر فتح الله خان شیبانی، (1241- 1308 هـ. ق ) وضعی دیگر گونه داشت. او که در ابتدا در خدمت محمد شاه و ناصر الدین شاه قاجار بود و قصایدی در مدح آنها سروده بود، به هنگام جلوس ناصرالدین شاه...
متن کاملشیبانی و بازگشت ادبی
در دوره قاجار، شعر بازگشت به اوج خود رسید. در این عصر، شاهان قاجار، شعر مدحی را در خدمت دستگاه تبلیغاتی خود در آوردند و شاعران نیز به پیروی از استادان سبک خراسانی، به قصاید مدحی توجه بیشتری کردند. در این میان، ابونصر فتح الله خان شیبانی، (1241- 1308 هـ. ق ) وضعی دیگر گونه داشت. او که در ابتدا در خدمت محمد شاه و ناصر الدین شاه قاجار بود و قصایدی در مدح آنها سروده بود، به هنگام جلوس ناصرالدین شاه...
متن کاملصباحی بیدگلی پیشاهنگ نام آور دوره بازگشت ادبی
حاجی سلیمان صباحی بیدگلی (م حدود 1213 ﻫ.ق) یکی از آشناترین چهرههای دوره بازگشت ادبی در پایان سده دوازدهم هجری است. وی که پس از پیمودن مراحلی از تکامل ادبی در زادگاه خود بیدگل به مصاحبت شاعر نامآور عصر زندیه، حاجی لطفعلی بیک آذر بیگدلی توفیق یافت، توانست در پرتو حمایتهای بیدریغ این شاعر به نقطه اوج تکامل ادبی دست یابد و گوی سخنوری و گشادهزبانی را از همگنان برباید و به مدد آذر به حلقه ادبی م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023